Alle categorieën

  Artikel 15 van 34

«« Eerste « Vorige  |  Volgende » Laatste »»

Man overleden na besmetting met legionella in sauna Avenhorn (Actualiteit)

2014/11/07

Een 69-jarige man uit Enkhuizen is overleden na een legionellabesmetting die hij opliep na een bezoek aan Sauna Grosthuizen in het dorp Avenhorn, in de provincie Noord-Holland.

De GGD heeft dat vrijdagmiddag bevestigd. De man was voor het eerst ziek op 7 oktober en is op 15 oktober overleden.

Ook Sauna Grosthuizen in Avenhorn heeft bevestigd dat daar een legionellabacterie voorkwam, in een vorm die gevaarlijk kan zijn voor de gezondheid.

"Naar aanleiding van deze bevindingen hebben wij op 30 oktober adequate maatregelen getroffen in samenwerking met de inspectie en GGD Hollands Noorden", stelt de sauna op Facebook.

Meer mensen

Volgens RTV NH zijn mogelijk meer mensen besmet geraakt: in de laatste twee weken van oktober hebben tot driehonderd mensen een bezoek gebracht aan de sauna.

De GGD begon in oktober een groot onderzoek toen bleek dat de man aan legionella was overleden, aldus RTV NH.

Toen bleek dat de man in de sauna was geweest, besloot de GGD die grondig te onderzoeken. Uiteindelijk werd duidelijk dat die besmet was met de gevaarlijke bacterie. De GGD gaat er volgens de omroep vanuit dat de man is overleden door zijn saunabezoek.

Huisarts

De sauna adviseert mensen die de laatste twee weken van oktober de sauna hebben bezocht en last krijgen van klachten, contact op te nemen met hun huisarts.

De infectie Legionellose wordt veroorzaakt door de legionellabacterie en is een infectie van de luchtwegen en de longen. De legionellalongontsteking of veteranenziekte komt in Nederland regelmatig voor.

Gepubliceerd: 07 november 2014 13:50
Door: ANP
Bron: nu.nl - http://www.nu.nl/binnenland/3923192/man-overleden-besmetting-met-legionella-in-sauna-avenhorn.html

«« Eerste « Vorige  |  Volgende » Laatste »»

  Artikel 15 van 34